La Palma – Marec 2019

Bruno:

(fotky na konci)

Rozhodli sme sa jedného dňa s kamošom Jakubom že vyrazíme za poriadnou oblohou na La Palmu.
Na moje prekvapenie žena ani veľmi nenamietala a pustila má tento výlet.
Pôvodne sme plánovali 5-6 dní ,ale vzhľadom na Lety to nakoniec vyšlo 7-8 dní.
Plán bol fungovať lowcost štýlom, auto mať dopredu rezervované a tiež ďalekohľad. Stravovať sa potraviny(varič) a sem tam reštika.
Žiadne ubytovanie ale v batohu stan, spacák a karimatku. Jakub mal spať v aute,lebo sa mu nezmestil stan, keďže ťahal star adventurer, TS APO60mm + chladenú kameru, poiner celé sa to ovládalo z mobilu cez ASIair.
Podľa našich výpočtov by to mala baterka auta zvládnuť na noc hravo, s tým že ale cez deň musíme pojazdiť a dobiť ju. Toto veru nebol problém keďže cez deň sme aj tak vždy jazdili celkom dosť.

Musím napísať, že to celé veľmi pekne vycházdalo aj napriek tomu že hneď druhý deň schytal Jakub mierny úpal a ďalšie dva dní mal s toho žalúdočné ťažkosti.

Prvý deň sme rano doleteli, prevzali auto a išli po dobsona. Athos astronomické centrum vlastní jeden veľmi pohodový nemec Kai, ktorý nám tam všetko poukazoval a dobre sme pokecali.
Techniku tam má naozaj famóznu a aj jeho ubytko v botanickej záhrade je veľmi pekné. Apartmány na teraskách z ďalekohľadmi sú veľmi príjemene a ak na to bude, isto tam zájdem v buducnosti, keď budú deti trochu väčšie.
Mali sme dohodnutý ďalekohľad basic dobson 400, ktorý bol ale dosť zaprášený, keďže v horách je prach a zvykne tam fúkať. Takže sme od Kaia dostali veľmi výhodnú ponuku za rovnako veľký ale o kus kvalitnejší dobson.
Musím povedať že drobný príplatok sa naozaj oplatil, 400mm Dobson Infinity+ so vstavaným magnetickým filtrovim slajderom bol skvelý kúsok mechaniky aj optiky. Zrkadlo sa veľmi rýchlo temperovalo, dobson bol akurát do výšky človeka, nebolo treba schodík. Váha celého dobsona bola smiešnych 23kg vďaka použitú dreva a karbónu. Odpor teflónových klzákov bol ideálny a optika veľmi ostrá aj keď vzhľadom
na svetelnosť pomerne komaticka (ale to vôbec nevadilo). Výťahu Moonlite tiež nebolo veľmi čo vytknúť. Filtre sme mali dva dvojpalcove, NPB(najlepší vyzuálny UHC) a druhý – Baader visual OIII – nám zadarmo požičal Kai, nech máme aspoň 2 filtre.

1.noc pod Hvezdárňami Roque de Los Muchachos

Lokácia: 28.765307, -17.884754, kúsok pod observatóriami cca 2300mnm.

Hneď jak sme naložili dobsona a nakúpili zásoby sme šupovali hore na Los Muchachos, došli sme hore už po celkom výraznej tme a našli sme dve vyhliadky,
prvé vyasfaltované bolo nové a ešte zavrete (to by nevadilo), ale výhľad sa nám až tak nepáčil, neskor sme našli také prírodné a tam sme zostali.

Prvá vec čo mi udrelo do oka keď som vystúpil s auta bolo fakt neskutočne silný a výrazný stĺp svetla nad západným obzorom, kôry sa postupne strácal niekde v zenite. Zodiakálne svetlo som nikdy nevidel,
ale toto bolo naozaj bomba, bolo také výrazne že trošku až vadilo :). Užaasné, obaja sme vytiahli bezzrkadlovky a prvú hodinu sme sa len rozplývali nad krásou oblohy a fotili jak divý.
Samozrejme potom prišiel na rádu aj dobson a Adveturer. Bolo celkom chladno ale ani veľmi nefúkalo, tak to šlo. Prvé objekty na rozkukanie, samozrejme Orión. Bol pekne vysoko,
tak po adaptovaní sa na tmu pri vypozorovaní nových detailov v M42/3 sme skočili na plamienok, ktorý mal krásnu mramorovú štruktúru a samozrejme konskú hlavu.
Konská hlava tam bola, len tak že šup aj bez filtra (ako žiariaca hmlovina) a po aplikovaní NPB sa ukázala aj koníková tmavá hlava. Najprv ako nejasná tmavá silueta, po chvílke už aj normálne obrys koňa so správnym tvarom.
Bomba, koník bol vidieť len tak takto ľahko, bez nejakého snaženia sa. Pozreli sme aj Rozetu, ťa bola krásna výrazná, idelána v NPB filtri, ale zaujímavá aj v O3. K Rozete sme sa viac krát vrátili, lebo tam naozaj bolo čo vykukávať, krásny objekt s množstvom štruktúr.
Neskôr prišli na radu aj Galaxie, pozreli sme nejake klasické dvojice aj trojice. Androméda vzhľadom na neveľkú výšku už nebola najaká extra zaujímavá, aj keď nejaké tie prachové pásy samozrejme boli. Ono v tej časti oblohy dosť rušilo! zodiakálne svetlo :).
Niekedy po východe letnej časti mliečnej dráhy sme obaja od únavy odpadli. Späť sa dalo aj vonku pri aute na karimatke v kvalitnom spacáku, ale aj nos mi odmŕzal keď bol vystrčený.

Ráno bolo krásne a teplo, tam hore ste v podstate stále nad inverziou, takže bolo počko cez deň aj v noci pefektné.
Tak sme išli pozrieť úplne hore do Caldery de Taburiente. V noci závora ale cez deň nič, takže sme mohli ísť autom okolo ďalekohľadov. Úžasné vyzerali veľké zrkadla gama detektorov M.A.G.I.C.
Pri výlete na po vrchole Los Muchachos nás brutálne spieklo. Nevadii, stalo to za to. Boli vidieť úžasné panoramata a bolo dovidet na dva okolité ostrovy (Tenerife 126km a prekvapivo Madeira 423km).
Neskôr sme sa išli dospať noc od nižších nadmorských výšok medzi Pínie a veruže sa tam dobre spalo.

Večer sme sa vrátili na rovnaké miesto, lebo napodiv nič lepšie sme nenašli. Ale podarilo sa nám ešte videť M.A.G.I.C. v pohybe, neuveriteľné jak sa také kolosy (18m a 23m) môžu hýbať tak rýchlo a ešte aj synchronizovane.

2.noc … Hvezdárne, vietor a prach.

Po dokolimovani Dobsona od oka, keďže sa nám samozrejme hneď vybil kolimátor. Prvý na kontrolu má napadlo pozreť sa na Sírius, zložka B – šteňa vo zväčšení cca 100X tam hneď bol, úplne len tak. Keďže sa neschoval pod difrakčný kríž,
bolo to úplne ľahké, pretože Sírius bol vysoko, seeing vynikajúci a optika ostrá. Po kontole, či tam ten ten B33 Koník ešte stále je ( áno bol tam 🙂 sme sa rozhodli nájsť hmlovinu Kalifornia.
Bez H-beta filtra je Kalifornia vizuálne ťažký objekt. NPB ale veľmi pomohol, hmlovina tam bola. Oproti pozadiu jednoznačne svetlejšia , veľká ale nevýrazná. Zaujímavejšie boli hmloviny Srdce a Duša. Jedna z nich, myslím že Srdce, bola pomerne zaujímavá a dali sa vykúkať aj detaily. Pri Duši bol človek rád že ju vidí. Neskôr Jakub odpadol, keďže nadmorská výška + úpal človeku nepridajú na vitalite.
Ja som ostal sám s dobsonom, tak som si dal achievement, vykúkať 100 galaxií za hodinu. Vykúkal som ich naozaj veľa a 100 kusov som pokoril za skôr ako za hodinu. Od Veľkej Medvedice cez Malého Leva, Leva, Vlasy Bereniky a Poľovné Psy až do Panny a ďalej. Galaxie boli videť až cca do 14 magnitúdy, takže bolo ich fakt vela. Videl som ich zopár zo špirálkou, nejaké dve s priečkou a veľmi sa mi páčili edge galaxie, najme trojica okolo NGC4216 alebo aj ine s detailami ako M77(Cetus). Zima začala byť neznesiteľné a zdvihol sa pomerne silný vietor, tak som spokojný zaliezol spať do stanu.
Neskôr v noci sme ešte zachraňovali dobsna rýchlo do auta, pretože vietor zosilnel natoľko že zdvíhal mračná prachu a trošku to ďalekohľad schytal, aj keď primár bol pomerne dobre zadeklovaný.

Ďalšie ráno bolo opäť krásne a ešte stále sem boli nad oblakmi :). Mali sme rezervovanú prehliadku GTC – Gran Telescopio Canaria, v súčasnosti najväčšieho optického ďalekohľadu sveta z priemerom
zrkadla 10,4m. Prehliadka stala za to a boli to opäť ďalšie astronomické vianoce. Ešte sme sa zastavili pokukať M.A.G.I.C. ďalekohľady a hopsa šupsa nabíjať baterku a doplniť zásoby a najesť sa v reštike.
V rámci denného výletu sme sa pozreli na pomerne divoké útesy, kde bolo písané že playa. Kúpať sa tam nedalo ani omylom, vlny boli 2-3 metre veľké ale podivná to poľa parádna. Keď sme si požičiavali Dobsona,
Kai z Athosu nám dal mapku na vraj výborne miesto na pozorovanie, ktoré bolo z druhej strany kopca tiež pod observatóriami a malo byť viac v závetrí.

3.noc … Miesto odporúčané Kai-om z Athosu.

Nadmorská výška veľmi podobná ako pred tým, tiež sme videli kúsok nad nami kupolu GTC. Prekvapivo, vôbec nefúkalo a teda oveľa teplejšie a žiaden prach, toto bolo naozaj super miesto.
Okrem toho sa nám veľmi pekne sa nám otvoril obzor na juh, kde krásne vyliezol Centaurus.
Centaurus A – alias Hamburger galaxy vyzerá pekne a zaujiímavo a aj tmavý pruh vnútri galaxie bol krásne videť. Skutočná bomba bola keď som zamieril ďalekohľad na jasnú hviezdu kúsok napravo od tejto galaxie. Omega Centauri vyzerá na prvý pohľad ako jasná hviezda, ale v dobsone nám už v najširšom okuláre vyrazila dych. Takto veľká gulovka – to snáď ani nieje možné. Doteraz som si myslel že M13 v herkulovi je veľká, ale veru nieje. Táto gulovka má priemer väčší ako mesiac v splne a dajú sa v nej v strednom zväčšení, kde zaberá niekoľko zorných poli vykúkať rôzne obrazce a štruktúry zložené z hviezd. Na žiadnej fotke niesu videť tie štruktúry, asi pre to že ich ťa gulovka prežiari. Ale toto je skutočne fantastický objekt pre vizuálne pozorovanie, verím že už v mesnom dalkohlade 80+mm bude veľmi pekná. V Centaurovi sme ešte vypozorovali nejaké galaxie, veľmi pekná a veľká ja s nejakou štruktúrou bola NGC4945, aj keď veľmi nízko na obzore. Potom sme ešte pozorovali rôzne dalšie galaxie, a celkom dosť detailov sa dalo vypozorovať, sem tam ramená, či priečka. Spalo sa výborne na karimatke pri aute, ani bundu som na sebe nemal v spacáku, pohodička.

4.noc … Lov na Eta Carina.

Túto noc sme sa rozhodli najprv s vyspať a potom ísť hľadať medzi stromami hmlovinu Eta Carina, ktorá mala vyjsť len 3* nad obzor. Nemôžem povedať že sme boli úspešný, pretože aj keď som zahliadol nejakú
hmlovinu medzi stromami v triédri, kým som nastavil foťák, už tam nebolo nič. Nevadí, pozreli sme nejaké galaxie a fotili mliečnu dráhu, ktorá začala krásne vyliezať nad stromy. Potom sme pozreli ešte
letné hmloviny, Orlia bola krásna, Omega – Swan tiež. Úplne úchvatná bola Laguna, u nás som ju nikdy nevidel tak ostro a neďaleký Trifid bol krásne rozdelený na tri časti. Pri všetkých hmlovinách bol filter slider výborná pomôcka.
Musím ale povedať že NPB filter bol jednoznačný víťaz pri každom objekte nad O3.

Cez deň sme si dali opäť výlet k moru, kde sme sa aj okúpali na pláži s čiernym pieskom. Voda bola super, vlny veľké. Išli sme na výlet na malé sopky v okolí El Pilar. Príroda tam bola úchvatná a veľa zelené a rôznych druhou stromov.
Boli tam aj dve astronomické vyhliadky, žiaľ počasie na tom mieste bolo zamračené a mrholilo. Tak sme sa rozhodli vrátiť s späť na naše obľúbené nočné miesto.

5.noc …Posledná pozorovacia noc.

Opäť sme pozorovali galaxie, hromady klasických aj menej známych objektov. Seeing bol but vynikajúci alebo skvelý. Pozreli sme znova Omegu Centauri a aj nejaké iné gulovky, ale oproti Omege fakt slabota.
A keď už sme pomaly nemali čo, tak sme sa vrhli na planetarky. Musím povedať že ich bolo dosť, veľmi pekných aj vo vysokých zvacsniech 300+. Žiaľ ktoré presne už mi vyfučalo z hlavy ale väčšina z nich v súhvezdiach, ktoré sú u nás veľmi nízko. Noc som zaklincoval ešte Jupiterom, ktorý vyzerá ako by mu oba pásy splinuly v jeden.

Ďalší deň sme sa rozhodli navštíviť Cascada De Los Tilos, vodopád a okolité hory. Krásny celodenný výlet, treba vided na La Palme. Počasie sa nám na noc malo pokaziť a okrem zrážok aj vo vysokých nadmorských výškach má prísť vietor okolo 50km/h.

6.noc … Free camp

Zvečerilo sa nám ešte po ceste v reštike La Pradera, kde mali fakt vynikajúce steaky, a vlastne nič iné. V Gugel mape som mal vytipovaný camping San Antonio, ktorý mal byť vraj zadarmo!? Po ceste som ale zlé odbočil a išli sme cez horskú cestu LP109. Túto cestu ale rozhodne odporúčam, pretože sú tam tunely, ktoré vyzerajú že ich vytesali trpazlíci a cez cestu tam prebehuje všeličo živé ako misetne psy, potkaní a podobne. Po ceste sme videl v skalách vytesané refugio, ktoré vyzeralo veľmi OK aj na prípadne spanie. Záchod tam bol a krby/grily pre návštevníkov.
Rozhodli sme sa ale pokračovať a nájsť ten kemp aj po tme.
Nebol to problém a okrem nás tam bol len jeden párik. Kamenné domčeky boli dobre vybavené, krb, dres a veľký stôl s lavicami. Pri cistkych záchodoch s teplou sprchou bola obrovská kopa narúbaného dreva. Musím povedať že La Palma praje ľuďom bez ubytovania, ale úprimne okrem tej sprchy by nám to ubytko bolo fakt na nič. Túto noc sme konečne dopili miestny rum a ohrievali sa na ohni a v podstate celú noc lialo a dosť šialené fučalo.

7.noc … Pláž.

Posledný deň sme vrátili dobsona, vyčistili auto, pokukali ešte njeake parádne vyhliadky a dali sme si chutný a veľký burger za pár drobných v EL Paso v reštike American Bar. Plán bol že keďže lietadlo letí ráno prespimen a pláži Los Cancajos nedaloko letiska. Po pár pivkách sa spalo výborne, bolo teplo a more šumelo. Žiaľ ráno som zistil že som niekde na ostrove stratil môj jediný cestovný doklad, občiansky preukaz. Nuž také niečo sa mi ešte nestalo ale teda že dáko to vyriešime. Utekacka na políciu, nechápali ale dačo spísali. Utekacka na letisko, a tam sa strhla nuž, telenovela. Najprv že potrebujem iný papier, ale dajú mi ho GUarde Civil na letisku, oni ale že ten čo mám je OK a že netreba, tak som ich ukecal nech si to vydebatia. Rozprávali veľmi dlho, potom všetci niekam odyšli a už to aj vyzeralo že mi to lietadlo hádam aj odletí. Kez zrazu sa vynoril pracovník letiska , že dobre dajú pustia má ale len po Zurich, kde som mal prestup a tam si mám riešiť ďalšie papiere. Nevadí z Zurichu už dôjdem aj stopom, napodiv v Zurichu to bola otázka 3 minút a s usmeovm som dostal ďalšiu letenku. Nuž Švajčiari si zjavne nepotrpia na telenovely, domov som sa dostal v pohode ešte v ten večer, parádny výlet.

Technika :

Fotky sú fotené Fuji X-A10, najlacnejšou bezzrkadlovkou od Fuji a setovim objektívom. Všetko na montáži Omegon LX2, spracovnie sa ešte len učím, takže berte z rezervou.